Ondernemen als Maker
Vol hooggespannen verwachtingen downloadde ik een paar weken geleden Clubhouse. De nieuwe audio-app waarmee je gesprekken kan voeren met mensen over de hele wereld. Als groot praat- en luisterliefhebber en podcastmaker van het eerste uur leek dit me helemaal wat voor mij.
Helaas kwam ik al gauw van een koude kermis thuis.
Groepen als: ’Dit moet je doen als ondernemer!’, ‘De 10 beste marketingtips’, ‘Succes is een keuze’ en ‘Alles over ads en funnels!’ poppen links en rechts op. Ik vraag me af of ik dit zelf over me af heb geroepen via één of ander algoritme, of dat dit gewoon de keiharde representatie is van de wereld waarin we leven, waarin iedereen een zelfhulpgoeroe of ondernemerscoach is geworden.
De FOMO die ik normaal altijd heb bij voorstellingen, feestjes, etcetera – die al lange tijd uit mijn leven verdwenen was door Miss C – komt opeens drie keer zo hard terug. Waarom zat ik niet in die room met al die bekende podcasters? Hoe kwam het dat ik de room over de toekomst van de theaterwereld met Albert Verlinde had gemist?
Met een diepe zucht trek ik me terug. Ik vertel via mijn podcast al meer dan 2 jaar en bijna 100 afleveringen lang aan kunstenaars en creatieve makers dat ondernemen leuk is en dat marketing belangrijk is, maar ik voel me nu overweldigd door het geweld aan goedbedoelde tips en lessen dat op Clubhouse bij elkaar komt.
Wie moet ik geloven en wie hoort vooral graag zichzelf praten? Het doet me denken aan de eerste paar maanden van de Covid-crisis. Op de voet al het nieuws volgen en overweldigd worden door meningen en feiten en voorspellingen en verkeerde verwachtingen. Dus, telefoon maar weer uit.
Het probleem is dat al deze marketingtips, ondernemerslessen, funnels en ads, niet voor niets zo uitgebreid besproken worden. Het zijn zaken die ook wij als kunstenaars kunnen en misschien wel moeten gebruiken. Nog steeds worden deze commerciële handvatten door veel makers als onzin afgedaan. En natuurlijk moet je kunst, je creatieve werk het allerbelangrijkst blijven. Maar een beetje commercieel denken is niet erg. Zorgen dat je financieel stabiel bent, kan je kunst en creativiteit een enorme boost geven.
Het begint met dat jij als maker ook daadwerkelijk gelooft dat je een verhaal hebt dat verteld mag worden. Dat jouw werk het waard is om gezien, gehoord, geproefd, gevoeld te worden. Dat hoeft niet door keiharde sales of dagelijkse nieuwsbrieven, maar op een manier die bij jou past. Júist omdat je creatief bent kan je hier zoveel toffe mogelijkheden voor bedenken. Zet die creativiteit in bij al die aspecten van het ondernemerschap!
Geef commercieel zijn als maker een kans. Neem jouw makerschap onder de loep en kijk waar je nog dingen te leren hebt. Maar kies zelf op welke manier jij deze informatie het liefst tot je neemt. Of dat nou is via je favoriete Instagram-account, een nieuwe Clubhouse room, of rustig via een boek of een podcast. Doe het op jouw manier en pak zelf de controle.
Duw je werk onder iedereens neus, schreeuw het van de daken, deel je proces – ook als dat nog niet perfect is. Laat zien dat je maakt, dat je mens bent, dat je iets probeert. Laat zien dat deze crisis jou er niet onder heeft gekregen. Dat deze wereld nog steeds vol zit met prachtige en kleurrijke kunst. Ik kan niet wachten om te zien hoe jij je plek gaat vinden. Ik hoop je, via deze columns en via mijn podcast, daar wat tips en tools voor te geven.
Shit, klink ik toch weer als een zelfhulpgoeroe.
Deze column is geschreven door podcastmaker, actrice en zangeres Dide Vonk en is onderdeel van de serie ‘De Makerscolumn’ die wekelijks hier verschijnt. Meer zien van Dide?