‘Als ik het me goed herinner zit Dronken Mensen vol met levenslessen’
We kennen het allemaal. ‘Marco, kom je naar de stad? We doen één drankje!’ Dit is meestal een doordeweekse herfstige dag en voor je het weet loopt de hele avond uit de hand, maak je 20 nieuwe vrienden, bedenk je allemaal slimme dingen, beleef je de meeste magische momenten en vooral word je de volgende dag met spijt en een kater wakker en ben je de helft weer vergeten. Maar wil je voor de verandering eens wel die dronken nachten meemaken en toch de wijze levenslessen onthouden? Dan moet je misschien eens naar de voorstelling Dronken Mensen. (Overigens kan ik je dan niet verzekeren dat het eindigt in weer zo’n avond).
Dronken Mensen is een zwarte komedie over veertien dolende zielen die elkaar ontmoeten, bevragen, beledigen, versieren, vinden en kwijtraken in een lange met drank overgoten nacht. Op zoek zijn ze, naar liefde, troost en houvast. En vooral dat laatste is nog niet zo eenvoudig wanneer je straalbezopen bent.
Laten we beginnen bij de setting van deze voorstelling. Je neemt namelijk geen plaats in het rode pluche van een theater, maar op klapstoeltjes. Midden in de Nassaukerk in Amsterdam. Het is belangrijk voor theatergezelschap Dronken Mensen, deze locatie. Op deze manier kunnen ze veel makkelijker contact maken met hun publiek. En dat merk je meteen. Bij de deur van de Nassaukerk al worden we begroet door een van de acteurs van dit stuk, Valentijn Benard. Hij begeleidt ons langs de aanmeldbalie naar ons tafeltje. Midden in de Nassaukerk staan namelijk verspreid over de hele vloer houten tafeltjes met twee (of meer) klapstoeltjes erachter.
En handig zijn die tafeltjes wel, want hier in de Nassaukerk gaat het net een beetje anders dan in het theater. Café de Smoeshaan is namelijk incl. bar op locatie en je kunt bij hun een bucket ophalen en vullen met wat je wilt. Flessen wijn, speciaalbiertjes, maar ook fris en koffie en thee behoren tot het assortiment. Je kiest wat je denkt te gaan drinken en neemt dat mee naar je tafel. Zo kun je tijdens de hele avond je in een echt café wanen. Alleen hier geldt ‘alles dat je niet opdrinkt, maar terug naar de bar en dat betaal je niet!’ Hoe handig?!
Er hangt sowieso een heerlijke sfeer, als in een bruin Amsterdams café. Weet je wel? Je vindt ze nog wel eens ergens op een hoek in de Jordaan. Zou je eens heen moeten. Maar ook hier wordt heerlijk gekletst door bezoekers onderling, maar ook de Dronken Acteurs schuiven af en toe al aan bij een tafeltjes om even te kletsen. Heerlijk om zo naar het theater de gaan.
Even later gaan de lichten uit en wat volgt is een een pijnlijke echte nacht, veel bodemloze flessen en veertien dronkaards die in dit alles verdrinken. Hun verdriet en pijn, maar ook vreugde en liefde komen naar boven en deze nacht kan het lot van elk van hen onherstelbaar veranderen. Ze zijn allemaal het lichaam van God en horen zijn gefluister in hun hart. "En het is alleen God die tegen niemand liegt, omdat het hem geen fuck kan schelen wat mensen van hem denken." Daarom kunnen ze de waarheid vertellen - soms wreed, soms barmhartig maar in ieder geval - zuiverend. Een bitter - belachelijk toneelstuk dat verontrustende vragen oproept over de zin van ons bestaan in deze wereld.
Als de lichten aangaan staan we weer oog in oog met de werkelijkheid. Acteurs. Niet meer dronken en staan we oog in oog met onszelf. Zagen we dingen die herkenbaar zijn en wat doen we daar verder mee? Die gedachtes drinken we weg, want de bar is nog open en we kunnen dus gewoon verder drinken… tot diep in de nacht als je dat wilt. Maar wie wilt dat nog na dit stuk?
Winactie
Wij van de Cultuurvlogger mogen twee tickets weggeven voor de voorstelling van 14 september in de Nassaukerk! Wil je dat winnen? Reageer dan onder deze IGTV-vlog met een leuk dronken verhaal uiterlijk op donderdag 2 september en dan kiezen we een winnaar op 3 september!
Heb je de vlog al gezien?
Meer over de makers
DRONKEN MENSEN is het collectief van het bevriende driemanschap Xander van Vledder (Ivanov, Don Carlos), Linde van den Heuvel (Het temmen van de feeks, Don Carlos) en Justus van Dillen (Een leven langs seks, Don Carlos). Na meer dan tien jaar lang spelen bij verschillende gezelschappen in de meest uiteenlopende producties nemen zij het heft in eigen handen en beslissen zelf wat, waar en met wie ze spelen. Onverwoestbaar repertoiretoneel met een moderne twist op een magische plek.