Een Hemels Hoogstandje: Sister Act de Musical swingt in Rotterdam
Op 17 november beleefde Sister Act de Musical haar feestelijke première in het Nieuw Luxor Theater in Rotterdam. Deze bruisende musical, gebaseerd op de iconische filmklassieker met Whoopi Goldberg, biedt een smakelijke mix van humor, muziek en het warme verhaal van onverwachte transformaties.
Van nachtclub naar klooster
Deloris Van Cartier, een flamboyante nachtclubzangeres, ziet haar leven een onverwachte wending nemen wanneer ze getuige is van een moord en zich noodgedwongen moet verstoppen in een klooster. In de strenge, serene wereld van het klooster vindt ze niet alleen veiligheid, maar ook een nieuw doel: het hulpeloze kerkkoor transformeren tot een swingend succes. Het levert een kleurrijk verhaal op, waarin thema’s als vriendschap, zelfontdekking en geloof in elkaar centraal staan.
April Darby: een krachtpatser in de hoofdrol
April Darby bewijst zich in de rol van Deloris Van Cartier als een ware ster en krachtpatser van het ensemble. Vanaf het moment dat ze het podium betreedt, trekt ze met haar krachtige stem en sprankelende energie alle aandacht naar zich toe. Haar vocale prestaties zijn ronduit indrukwekkend; of ze nu een vrolijk, energiek nummer als Fabulous, Baby! neerzet of het publiek raakt met het emotioneel geladen Sister Act, Darby toont dat ze het muzikale hart van de voorstelling vormt.
Toch is het niet alleen haar zang die indruk maakt. Darby brengt Deloris tot leven met een scherp gevoel voor humor en een ontwapenende kwetsbaarheid. De transformatie van een zelfingenomen diva naar een vrouw die betekenis vindt in de gemeenschap van het klooster is overtuigend en ontroerend. Darby weet deze ontwikkeling met finesse en nuance over te brengen, waardoor je als toeschouwer wordt meegesleept in haar reis. Haar levendige podiumpresence en perfecte timing maken haar performance niet alleen spectaculair, maar ook aangrijpend.
Sanne Wallis de Vries: Humor met een Snufje Strengheid
Sanne Wallis de Vries schittert als de standvastige en vaak onwrikbare Moeder Overste, een rol die ze met meesterlijke balans tussen komedie en ernst vertolkt. Ze biedt een ijzersterk tegenwicht aan de flamboyante energie van Deloris, en haar scherpe timing zorgt voor een constante stroom van subtiele en minder subtiele humor. Wallis de Vries speelt haar personage met een heerlijke combinatie van autoriteit en frustratie, en haar bijtende opmerkingen leveren steeds weer komische hoogstandjes op.
Wat haar vertolking zo memorabel maakt, is de diepgang die ze aan Moeder Overste geeft. Hoewel ze vastberaden is om het kloosterleven met ijzeren discipline te handhaven, laat ze af en toe een glimp van haar zachtere kant zien, wat het personage meer dimensie geeft. Haar vermogen om de lach aan te wakkeren zonder de integriteit van het personage te ondermijnen, getuigt van haar vakmanschap. Moeder Overste is iemand die maar al te graag God aanroept – maar dan wel volgens haar eigen, onbuigzame regels. Het samenspel tussen Darby en Wallis de Vries creëert een dynamische spanning die de voorstelling naar een hoger niveau tilt en voor aanstekelijk plezier zorgt.
Uitvergrote typetjes en een perfecte ensemblecast
De kracht van deze productie zit ook in de bijrollen. De bonte verzameling personages, van de nonnen tot de gangsters, zijn heerlijk uitvergroot zonder hun geloofwaardigheid te verliezen. De voorstelling flirt met het absurde, maar blijft toegankelijk en vermakelijk. De humor is breed, met een uitgekiende timing die de zaal aan het lachen krijgt.
De nonnen zijn zonder twijfel het kloppende hart van Sister Act de Musical. Iedere actrice krijgt de kans om haar eigen komische flair te tonen, wat resulteert in een ensemble waarin elke nuance telt en de chemie voelbaar is. De diversiteit in hun persoonlijkheden – van de pittige Maria Lazarus, gespeeld door Mylene D’anjou, tot de onzekere Maria Roberta van Maartje Kruitwagen – zorgt ervoor dat geen enkel personage ondergesneeuwd raakt. Het is een genot om te zien hoe de nonnen voortdurend op elkaar inspelen, met een sprankelende synergie die het publiek volledig meevoert.
Ondanks hun individuele momenten van glans weten de actrices de eenheid van het ensemble te behouden. Ze dragen elkaar op het juiste moment, laten elkaar schitteren, en creëren zo een dynamiek waarin samenspel centraal staat. Dat collectieve evenwicht geeft de musical een natuurlijke flow en maakt de interacties geloofwaardig en hartverwarmend. Het publiek kan zich daardoor ontspannen in de vrolijke, opzwepende sfeer van de musical, terwijl het tegelijkertijd wordt ondergedompeld in de energie van de swingende koorstukken en de scherpe humor. Het is die balans tussen individuele prestaties en het samenspel die de voorstelling zo onweerstaanbaar maakt, en die je bijna doet vergeten dat je in een theaterstoel zit – al kun je er niet stil in blijven zitten.
Een aangename verrassing van Maartje Kruitwagen
Een bijzondere vermelding verdient Maartje Kruitwagen, die Maria Roberta speelt. Hoewel ze nog in opleiding is en pas in 2025 afstudeert, straalt ze op het podium alsof ze al jaren ervaring heeft. Haar interpretatie van Onbekend Bestaan is doordrenkt van oprechte emotie, en haar zang is indrukwekkend. Kruitwagen weet als de onzekere, jonge non een gevoelige snaar te raken.
Mannen naast al dit vrouwelijke talent
Hoewel de vrouwelijke personages de onbetwiste sterren van Sister Act de Musical zijn, leveren de mannelijke castleden ondersteunende prestaties die essentieel zijn voor het succes van het verhaal. Samir Hassan, als de klunzige en beminnelijke Harry, brengt een ontwapenende, bijna aandoenlijke charme in zijn rol. Zijn onhandige verliefdheid op Deloris voegt een komische laag toe, maar schetst ook een ontroerend contrast met de gevaarlijke en manipulatieve Curtis, gespeeld door Robbert van den Bergh. Van den Bergh geeft Curtis precies de juiste dosis dreiging en arrogantie, wat de spanning in het verhaal opvoert.
De overige mannen, zoals Alessandro Pierotti, Florian Avoux, en Jimi Hendrikse als de onnozele handlangers van Curtis, leveren hun bijdragen met een speelsheid die hun personages tot leven brengt. Deze maffiosi zijn net zo overdreven als vermakelijk, met slapstickachtige humor die perfect past bij de energieke toon van de musical. De mannen treden bewust een stapje terug om het vrouwelijke ensemble te laten schitteren, en dat versterkt de dynamiek en thematiek van de voorstelling. Ze functioneren als katalysatoren, waardoor de groei van de vrouwelijke personages – en met name die van Deloris – nog meer glans krijgt.
Muzikale hoogtepunten en ontroerende momenten
De voorstelling staat bol van energieke, dansbare nummers zoals Ik wil Genade en Laat je gaan, die de zaal in beweging brengen. Tegelijkertijd zijn er ingetogen momenten, zoals de titelsong Sister Act, die de thema’s van vriendschap en zelfreflectie benadrukken. De balans tussen feest en ontroering is goed getroffen, waardoor de voorstelling een dynamische flow behoudt.
Conclusie: een feest voor oren en ogen
Sister Act de Musical verdient een welverdiende vijf sterren voor het vlekkeloze samenspel, de onberispelijke zang en de komische precisie. Het is een musical die je met een lach en vol bewondering achterlaat. Van de eerste tot de laatste noot is het genieten, en het enthousiasme werkt aanstekelijk. April Darby excelleert in een rol die haar op het lijf geschreven is. Dit is een voorstelling die de feestelijkheid van theater viert, en waar je als bezoeker geen genoeg van kunt krijgen.