Een ode aan de buitenstaander door NITE in het Amsterdamse Bostheater
25 augustus 2022 - Ik zit op de fiets naar het Amsterdamse Bostheater. Het is donderdagavond en ik ben uitgenodigd om te komen kijken naar ‘The Underground’ een voorstelling van NITE, een samenwerking tussen Club Guy and Roni, Het Noord-Nederlands Toneel, Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag en samen maken zij interdisciplinaire voorstellingen die je omverblazen. Hoge verwachtingen dus als ik op mijn tweewieler het Amsterdamse Bos in fiets.
Ik ben dol op het Bostheater. Je laat zo voor een avond even de stad achter je en fietst naar een plek waarvan je weet dat je deze avond even uit de dagelijkse sleur mag. Net zoals bij ‘The Underground’. Acteur Sanne den Hartogh speelt Will. Een veertiger die al zijn hele leven probeert en probeert, maar zonder succes. En dat heeft hij vooral aan zichzelf te danken. We duiken in deze voorstelling de wondere wereld van het onderbewustzijn van Will in. En van alle andere mensen die buiten de boot vallen, die er niet bij horen of die gewoon geen succes lijken te behalen in deze samenleving.
Want wat is succes eigenlijk tegenwoordig? Geld? Macht? Een relatie? En als je dan geslaagd bent. Wat dan? Dan heb je aan de norm van de samenleving voldaan. Is dat het dan? Will bevraagt dit allemaal in dit stuk van NITE. Dit doet hij omringd door twee krumpers (Kumping is een danssoort van waarbij mime en Afrikaanse tribal-dance wordt gecombineerd), een muzikaal ensemble en spel van Bram de Laere, Camilo Chapela en Tatiana Matveeva.
Dat Guy Weizman, regisseur van dit stuk en van leider van dansgezelschap ‘Guy and Roni’, een maximalist is kun je wederom zien. De kostuums, door Maison the Faux ontworpen, brengen ons echt in een soort onderwereld, waarbij alles net niet helemaal klopt. Dat Guy een maximalist is kan ik enorm aan hem waarderen. In Nederland is soms in theaterstukken de norm dat het allemaal minimaal mag, alles om maar niet af te leiden van het spel. Maar soms is het gewoon enorm fijn om naast een fantastische speler, want dat is Sanne den Hartogh, nog muziek, en ballonnen, en muziek, en dans, en kleuren en kostuums en humor en een mime-speler te hebben. Want ik ben er van overtuigd dat als je dit goed doet je elkaar alleen maar versterkt. En juist dat kan Guy Weizman zo goed.
Wanneer ‘The Underground’ ten einde is gekomen kan de cast rekenen op een staande ovatie. En verdiend. Ik heb een avond hardop gelachen, ben verbaasd geweest en ben zeker vermaakt. Maar des te belangrijker: het heeft me aan het denken gezet. En eigenlijk over iets dat ik al wat langer wist: ‘Ik ben dol op de mensen die aan de rand van de samenleving leven, of daarbuiten. Wanneer iemand niet volgens de regels van de samenleving leeft, dan vind ik ze juist interessanter. Maar ook wil ik graag nadenken over die regels waarbinnen we allemaal leven, welke doelen we voor onszelf bedenken en waarom?’
Wie houdt van een beetje filosofisch theater, waarbij alle facetten samenkomen, spel, dans, muziek, kostuums in één van de fijnste openlucht theaters van ons land kan tot en met 3 september terecht in het Amsterdamse Bostheater. Alle informatie vind je op de website van ‘Club Guy and Roni’.
Credits
Spel: Bram de Laere, Camilo Chapela, Sanne den Hartogh, Michael Ques Zaalman, Nathalie Alexandra Torres Kinard aka “Strange”, Tatiana Matveeva
Muzikanten: Berber Heerema, Dirge Seçil Kuran, Isa Goldschmeding, Joost Geevers, Niels Meliefste, Noa Eyl, Yanna Pelser
Regie: Guy Weizman
Tekst: Rik van den Bos
Choreografie: Roni Haver
Componist: Brendan Faegre
Decorontwerp: Ascon de Nijs
Kostuums: Maison the Faux
Lichtontwerp: Marc Heinz
Dramaturgie: Robbert van Heuven en Lisa van den Burg (stagiair)
Geluidsontwerp: Peter Zwart
Muzikale dramaturgie: David Dramm
Regieassistent: Ludy Golstein