Eerste museale solotentoonstelling van Thomas Trum

Jonge Brabantse kunstenaar schildert op muren en vloeren van Het Noordbrabants Museum. Het Noordbrabants Museum volgt het spoor van Trum al langer. In 2018 kreeg hij onder de noemer ‘Brabantse Nieuwe’ een podium in het museum. Trums werk bevindt zich in nationale en internationale collecties. Recentelijk exposeerde hij onder andere in de Grote Kerk in Alkmaar en in toonaangevende galeries in New York en Berlijn. 

De kunstwerken van Thomas Trum (Rosmalen, 1989) zijn groot, opvallend en experimenteel door het kleurrijke, monochrome lijnenspel. In Het Noordbrabants Museum gebruikt Trum twee tentoonstellingszalen als zijn canvas. Daily Spins is er van 4 maart tot en met 21 mei 2023 te zien. In zijn abstracte werken draait het altijd om het onderzoek naar materiaal, techniek én compositie. Trum maakt gebruik van zelfgemaakte gereedschappen. Van reusachtige viltstiften tot landbouwmachines die zijn omgebouwd tot verfspuit. Zijn experimenteerdrift en fascinatie voor het achterlaten van sporen vormen de kern van zijn eerste museale solotentoonstelling getiteld Daily Spins.

Op de museumvloer van Het Noordbrabants Museum maakt Trum voor Daily Spins zijn grootste schildering ooit. Met zijn nieuw ontwikkelde verfspuit brengt hij in de ruimte meerdere banen tegelijkertijd aan. De vloer, de muur, een raam maar ook hoeken, oneffenheden en uitsneden van de museumzalen worden een direct onderdeel van het werk. De druipende verf en andere sporen die hierbij ontstaan worden niet verborgen, maar vormen een deel van het werk. Daarnaast maakt hij met een levensgrote viltstift op de museummuur een schildering gebaseerd op de vorm van een waaier.  

Met de titelDaily Spinsverwijst Trum naar de dagelijkse gang van zaken in zijn Bossche atelier, waar hij uitbundig experimenteert met kleuren, materialen en vormen. Trum toont krachtige beelden met een duidelijk herkenbare, kleurrijke en abstract-geometrische beeldtaal. 

Trum verrast daarnaast met de toevoeging van muziek - tevens een verwijzing naar de dagelijkse praktijk in het atelier, waar hij werkt op het ritme van de muziek. In samenwerking met geluidskunstenaar Emiel van den Dungen ('s-Hertogenbosch, 1994) worden de klanken uit het atelier van Trum gecombineerd met ritmische loops en ambient muziek tot een soundscape dat aansluit op de ritmiek in zijn werk.  

Sporen van het maakproces

Trums interesse in het achterlaten van maaksporen begint bij zijn graffiti-achtergrond. Hij is gefascineerd door voertuigen zoals landbouwmachines, die efficiënt een taak uitvoeren en daarbij een ritmisch patroon achterlaten – denk bijvoorbeeld aan de sporen van een ploegmachine in een veld, of het spoor van een schuifmachine in de sneeuw. Door zelf te experimenteren met deze machines, ontdekt Trum steeds weer nieuwe manieren om beelden te maken. Zijn experimentele werkproces is volop terug te zien in de tentoonstelling Daily Spins.

Deze tentoonstelling is vanaf 4 maart te zien. Meer informatie of alvast kaartjes kopen? Dat kun je doen via de website van het Noordbrabants Museum.

Vorige
Vorige

‘Wat vond ik hem een ongelofelijke eikel op dat podium’

Volgende
Volgende

Het werk van Britse celebrity fotograaf Terry O’Neill is binnenkort te zien in Maastricht