Shakespeare saai? Niet in de handen van Daria Bukvić en de cast van Toneelgroep Oostpool, Introdans en Orkest Phion!
Midzomernachtsdroom. Eén van de bekendste stukken van William Shakespeare. Een tijdloos verhaal dat misschien al wel honderden, zo niet duizenden keren is vertolkt door de jaren heen. Wie aan Shakespeare denkt, denkt misschien aan saai toneel met eeuwenoude teksten, maar ik zat op 31 maart in de zaal in het Stadstheater in Arnhem en keek naar de vertolking van Toneelgroep Oostpool, Introdans en Phion en niets is minder waar in hun versie. Ik durf zelfs te zeggen dat dit de beste vertolking van een Shakespeare stuk is dat ik ooit heb gezien en als er meer theater zoals dit wordt gemaakt, het een makkie wordt om jongeren naar het theater te trekken.
“De romantische komedie Midzomernachtsdroom speelt zich af in het Athene van 1600, waar het leven voornamelijk draait om productief zijn. Er geldt al 30 jaar een verbod op slapen in de stad. Op zoek naar vrijheid en intimiteit proberen vier jonge geliefden te ontsnappen aan deze door oudere generaties opgelegde regel en vluchten het bos in. Daar vallen zij voor de eerste keer in slaap. Omringd door mythische boswezens en een club toneelspelers, geven ze zich over aan de bedwelmende krachten van de verbeelding, het leven en de liefde.”
Cultuur is deels historisch, deels vernieuwend, maar moet altijd prikkelend zijn. Op welke manier dan ook. En ik vind het dan ook belangrijk dat stukken van William Shakespeare vertelt blijven worden. Hij wordt niet voor niets gezien als de belangrijkste schrijver van Engeland. En niet alleen vanwege de kwaliteit van zijn teksten, maar ook vooral vanwege zijn grote invloed. Nog steeds kun je heel veel van zijn teksten, woorden, gezegdes terug vinden in de hedendaagse taal.
Maar ik vind ook dat je zo’n stuk op een goede manier moet brengen. Of in volledige traditionele zin waar je de teksten in originele staat brengt of ik wil dat je zo’n stuk hedendaags maakt. Waarbij de essentie van een stuk in tact blijft, maar de vertaalslag naar nu lukt. Want het gebeurt vaak zat dat ik bij een stuk zit wat door een regisseur ‘hip’ is gemaakt, maar wat compleet de plank mis slaat, omdat het voelt als een schijnvertoning.
Dat laatste is wat er vooral NIET gebeurd tijdens Midzomernacht. De acteurs van Toneelgroep Oostpool spelen de sterren van de hemel en iedere acteur lijkt precies in zijn/ haar/ hen rol te passen. Vanaf de eerste minuut waarbij we Laura de Geest als ‘Jordy’ samen met Tommie Kinneging, ‘William Shakespeare’, in een lift zien staan is het 120 minuten aan fantastisch spel achter elkaar door. Voor mij is het sowieso een feest om Tommie te zien spelen. Ik ken Tommie nog van het Nationaal Jeugd Musical Theater waar we samen in musicals speelden en waar toen al duidelijk was dat Tommie een aanleg had voor toneel en specifiek komedie. Hij heeft een geweldige komische timing.
Om de acteurs van Toneelgroep heen dansen op het podium de dansers van Introdans en de muziek de hele avond wordt verzorgd door de leden van Orkest Phion. Ook de dans en muziek zijn van uitstekende kwaliteit. Al heb ik het idee dat de dansers van Introdans niet persé worden uitgedaagd in hun choreografie, ik had best wat meer dans willen zien, vind ik wel dat wat er te zien is prachtig is.
De groep bestaande uit Isabelle Kafando, Keanu Visscher, Ziggy Knel en Laura de Geest (die trouwens echt heerlijk wisselt tussen Jordy en Titania) is een gouden combinatie. Ik heb echt zo hard gelachen om deze vier die als acteursgroep door de voorstelling spelen. Vooral Keanu Visscher speelt heerlijk en zorgde echt meermaals voor hardop gelach bij mij en de zaal.
Als laatste wil ik nog even ook Shelley Bos complimenteren, die ook met zoveel pit in deze voorstelling staat. Maar eerlijk: ik kan echt niet genoeg mensen complimenten geven. Ik weet dat jullie het saai vinden als ik een goede recensie schrijf, en liever zien dat ik iets helemaal niets vind. Maar ik heb echt zo’n leuke avond gehad. Dus ik kan echt iedereen aanraden naar deze show te gaan. De kostuums, de muziek, de dansers, de acteurs, de regie. Ik heb echt zo genoten. En hiermee is echt bewezen dat Shakespeare niet saai is, toneel niet alleen voor oude mensen, maar dat we gewoon even moeten kijken naar wie de shows maken af en toe, want Daria knocks it out of the park!
Wil je nou meer informatie, de podcast luisteren of de speellijst zien? Dat kan allemaal hier!