Deze 5 tentoonstellingen moet je bezoeken in november!
Door het hele land zijn er verschillende tentoonstellingen te bekijken. Van oude kunst tot hedendaagse kunst, van video tot poëzie en van sculpturen tot performance art. Wij houden er allemaal van, maar hier maken we een selectie van tentoonstellingen waar wij heel erg naar uitkijken!
The Rolling Stones – UNZIPPED
Groninger Musem - 14-11-2020 t/m 28-02-2021The Rolling Stones – Unzipped is de eerste internationale tentoonstelling ooit over de wereldberoemde rockband. Na Londen, de Verenigde Staten en Azië gaat de expositie in vernieuwde vorm door Europa touren, met de primeur voor Groningen. Aan de hand van ruim 400 originele objecten uit het persoonlijke archief van de band, geeft de tentoonstelling een indrukwekkend kijkje achter de schermen. Er zijn niet alleen instrumenten en stage designs te zien, maar ook zeldzame audiofragmenten en videomateriaal, persoonlijke dagboeken, iconische kostuums, postermateriaal, albumcovers en zelfs hun studio en het bescheiden verblijf in Edith Grove in Londen.
2. Poëzie van de Peel
Het Noordbrabants Museum - 07-11-2020 t/m 21-02-2021
De tentoonstelling Poëzie van de Peel combineert het werk van drie Brabantse kunstenaars: Martien Coppens, Gerrit van Bakel en Johan Claassen. Het drietal is onlosmakelijk verbonden met het boerenleven in de Peel. Een hoogveengebied op de grens van Noord-Brabant en Limburg. Ondanks de verschillen in discipline hanteren ze dezelfde thema’s: de boerengemeenschap, cyclus van seizoenen, leven met de elementen en verbondenheid met de natuur. Deze thema’s worden op een dromerige en geïdealiseerde wijze in hun werk verbeeld. De poëzie van de Peel.
3. Victor Sonna - 1525
Van Abbe Museum - 18-07-2020 t/m 30-05-2021
Op 18 juli 2020 opent in het Van Abbemuseum de eerste solotentoonstelling 1525 van de in Eindhoven wonende kunstenaar Victor Sonna.
In 2015 kocht Victor in New Orleans ketens van een tot slaaf gemaakte. In deze ketens was het nummer 152 gegraveerd. De aankoop is het startpunt van een persoonlijke ontdekkingsreis langs o.a. Ghana en Suriname. Het resultaat is honderdtweeënvijftig unieke kunstwerken – de serie 152 –, zes films en tweeënvijftig prints waarin Victor op geheel eigen wijze het thema slavernij behandelt. De tentoonstellingstitel is een spel met het nummer 152. Enkel een vijf wordt toegevoegd. 1525: het jaartal van een van de eerste transporten van tot slaafgemaakte in de trans-Atlantische slavernij.
4. Jacob van der Beugel - A Mutating Story
Museum Beelden aan Zee - 18-07-2020 t/m 07-02-2021
Mensen zijn complexe wezens, bestaande uit ontelbaar veel cellen, met elk een eigen structuur en functie. In zijn monumentale sculpturen presenteert de Nederlandse kunstenaar Jacob van der Beugel (1978) menselijke cellen als een ‘biologisch landschap’. Deze indringende kunstwerken tonen de kwetsbaarheid van menselijke cellen, maar ook hun vermogen om te muteren, te veranderen en zich aan te passen. In zijn werk brengt hij een gevoel van onafwendbaarheid en hoop samen. Dit levert fascinerende, prachtige kunstwerken op waarin kunst en wetenschap samensmelten door de unieke toepassing van keramiek en nieuwe, innovatieve bouwmaterialen als ‘zelfhelend’ beton. Voor Van der Beugel staan deze kunstwerken symbool voor een verkenning van het menselijk genoom (genetisch materiaal) en zijn vermogen om te veranderen. Hij nodigt het publiek uit om na te denken over zijn biologische toekomst en het proces van menselijke degeneratie; het afsterven van cellen.
5. Olphaert den Otter - Aarde en Wereld
Museum Belvédère - 3 oktober t/m 31-01-2021
In de tentoonstelling ‘Aarde en Wereld’ staat de verhouding tussen mens, wereld, natuur en aarde centraal. In uiteenlopende schilderijenreeksen verbeeldt Olphaert den Otter (1955) de gevolgen van menselijk handelen op zijn leefomgeving. De monografische tentoonstelling omvat ongeveer tweehonderd werken.
Gedurende zijn schildersloopbaan heeft Olphaert den Otter (1955) zijn visie op mens, wereld en natuur in verschillende schilderijenreeksen vastgelegd. De tentoonstelling ‘Aarde en Wereld’ brengt deze samen in een krachtig overzicht dat vooral inspeelt op de desastreuze gevolgen van menselijk handelen op zijn leefomgeving. Zonder dat de mens in zijn schilderijen figureert, speelt hij – als dader en/of slachtoffer – de hoofdrol in landschappen waar rampen plaatsvinden of hebben plaats gevonden.