‘COCK’ in Nederland: Daniel Cornelissen schittert in emotioneel relatiedrama
In "COCK" draait het allemaal om John, gespeeld door Daniel Cornelissen. Wanneer John een pauze neemt in zijn relatie met zijn vriend, gebeurt er iets verrassends: hij ontmoet de vrouw van zijn dromen. Dit zet hem in een verwarrende situatie vol schuldgevoelens en twijfels over zijn eigen seksualiteit. De voorstelling volgt John terwijl hij openhartig tussen twee werelden laveert. Maar hoe kies je voor een ander als je even niet meer weet wie je zelf bent?
Voor het eerst in Nederland op de planken: deze prijswinnende voorstelling, een meesterwerk van Mike Bartlett, geregisseerd door één van mijn favoriete regisseurs Char Li Chung en gebracht door Theater Oostpool. Deze productie weet met glans te schitteren dankzij een sublieme cast en een bijzonder grote kubus.
In het hart van COCK staat de ongelofelijk getalenteerde Daniel Cornelissen als 'John'. Zijn vertolking raakt diep en is een ware emotionele achtbaan voor het publiek. Cornelissen weet moeiteloos te schakelen tussen verschillende lagen van emoties, waardoor het publiek continu wordt meegesleept in zijn innerlijke strijd. Het is bijna onmogelijk om onverschillig te blijven: je houdt van hem, je hebt een afkeer, je ergert je, en dan weer laat hij je lachen. Het is een voortdurende wisselwerking die het personage van John uitermate intrigerend maakt.
Sander Plukaard, die indruk maakt als tegenspeler, draagt in grote mate bij aan de dynamiek van de voorstelling. De chemie tussen Cornelissen en Plukaard spat van het podium af, waardoor het publiek direct gelooft in de gecompliceerde relatie die wordt uitgespeeld. Vanaf het begin voel je de spanning en de complexiteit van de situatie, wat bijdraagt aan de geloofwaardigheid van het toneelstuk als relatiedrama.
Het decor, een imposante draaiende kubus, is een kunstwerk op zich. De kubus creëert twee afzonderlijke ruimtes met enkel een bescheiden bankje om de acteurs wat ademruimte te geven. Hier komt de regie van Char Li Chung naar voren, waarbij de acteurs volledig op hun spel vertrouwen. De uitdaging is groot, maar de beloning is des te indrukwekkender.
Joy Delima speelt ‘de vrouw’ die John ontmoet. Wat begint als een oprechte en schattige ontmoeting ontwikkelt zich tot een intrigerend spel van emoties. De vraag rijst of John werkelijk verlangt naar deze nieuwe connectie, of dat het een vorm van machtsuitoefening is van Joy, een strijd om hem niet te verliezen.
De spanning in "COCK" bereikt een hoogtepunt wanneer de vader van John, meesterlijk vertolkt door Peter Blok, zich in de strijd mengt. Zonder te veel te verklappen over waar en wanneer dit gebeurt, voegt Blok's personage nog een extra laag van complexiteit toe aan het al intrigerende verhaal. Precies op het moment dat je denkt dat het stuk niet dynamischer kan worden, mengt zich nog een krachtige stem in deze wirwar van meningen en emoties.
Opvallend zijn de grote spiegels aan de zijkanten van de kubus, die het publiek dwingen zichzelf onder ogen te zien wanneer de kubus draait. Deze subtiele, maar krachtige regiekeuze komt vooral tot zijn recht tijdens een sensuele scène. Hoewel het publiek de daad niet ziet, voelt men de spanning in de zaal stijgen, terwijl de spiegels het ongemak en de lachsalvo's weerspiegelen.
In COCK worden belangrijke thema's als liefde, identiteit en seksualiteit op een scherpe en humoristische wijze verkend. Het verhaal is niet alleen relevant, maar wordt ook meesterlijk verteld door Theater Oostpool. Deze voorstelling is een krachtig pleidooi voor het blijven vertellen van diverse en uitdagende verhalen op het podium. Als ze zo meeslepend worden gebracht als hier, is dat des te beter. COCK is een must-see die je diep raakt en nog lang in je gedachten blijft hangen.
Meer informatie over COCK, de podcast luisteren of de speellijst zien? Dat kan allemaal op de website van Theater Oostpool.
Sister Act de Musical combineert humor, zang en hartverwarmende momenten tot een onweerstaanbaar spektakel. Met een cast die van begin tot eind uitmunt in timing en energie, is dit een voorstelling die je simpelweg moet zien. Lees hier waarom!
Het Nationaal Jeugd Musical Theater brengt een magisch sprookje tot leven! Ik deel vandaag met veel plezier de allereerste foto's van de try-outs van Sneeuwwitje de Musical. Het jonge talent straalt op het podium, en de betoverende kostuums en betoverende decors beloven een visueel spektakel. Een kijkje achter de schermen van deze sprookjesachtige voorstelling, die jong en oud zal betoveren.
Onze Jordaan is een meeslepende musical vol emotie en herkenning, die de ziel van de Jordaan raakt. De tragische, maar humorvolle verhalen van Greet en haar buurtgenoten, ondersteund door klassiekers als Bij Ons In De Jordaan, zorgen voor tranen en nostalgie. Een eerlijke, ontroerende ode aan een uniek stadsdeel.
Saturday Night Fever is terug met Buddy Vedder als Tony Manero en Esmée Dekker als Stephanie Mangano. Deze productie mixt energieke dans, iconische Bee Gees-hits en de harde realiteit van het leven in het New York van de jaren '70. Onder de opzwepende discovibes schuilen zware thema's zoals mentale problemen, verloren dromen en persoonlijke worstelingen. Ondanks enkele kritische noten blijft het een feest om naar te kijken, met een krachtige cast en indrukwekkende scènes.
40-45, de Musical is een indrukwekkend theaterspektakel over twee broers die tijdens de Tweede Wereldoorlog elk een andere kant kiezen. Met rijdende tribunes, levensechte projecties en sterke acteerprestaties van o.a. Soy Kroon, biedt deze musical een emotionele en technische hoogstand die je raakt.
Op 23 augustus 2024 had ik de kans om de Diversity Fashion Week bij te wonen in Loods 6, Amsterdam. De shows werden gepresenteerd door een reeks getalenteerde ontwerpers, waaronder Joella Veräjänkorva, Ziza Creations, O.22 Design, Anu Fashion, ANNIGJE by Annie Sturing en Violetta Riedel. E
Het is 1509 en waar nu de Dollard ligt, bevinden zich ruim twintig dorpen. Aisa, een zeventienjarig meisje dat is weggestopt in een klooster, lijdt aan het onrecht dat zij ziet. Onrecht dat door haar eigen vader wordt aangericht.
De Grote Vloed is een muziektheatervoorstelling over liefde en opstand met livemuziek door een groots orkest en koor. De voorstelling is van 14 augustus tot en met 14 september 2024 te zien in Oosterwijtwerd.
Wat deze voorstelling zo bijzonder maakt, is de manier waarop het persoonlijke en het politieke naadloos in elkaar overvloeien. De term 'faggot friendship' roept vragen op over hoe intimiteit en vriendschap functioneren zonder de aanwezigheid van romantische liefde. Dit wordt met precisie en een gevoel van urgentie onderzocht, wat leidt tot een portret van een dystopische vriendschap die zowel fascineert als verontrust.
Musicalfilms hebben door de jaren heen de harten van kijkers veroverd met hun betoverende muziek, meeslepende verhalen en onvergetelijke uitvoeringen. Laten we een reis maken door de geschiedenis van de film en enkele van de meest memorabele musicalfilms verkennen die ons hebben laten zingen, dansen en dromen.
Denk je aan de twee grootste kunstenaars uit de Nederlandse geschiedenis? Dan kun je niet om Rembrandt van Rijn en Vincent van Gogh heen. Hoewel deze meesters in verschillende eeuwen leefden, delen ze meer gemeen dan je misschien denkt. Benieuwd naar de connectie tussen deze twee iconen? Dan is de tentoonstelling "Van Gogh en Rembrandt in Amsterdam" iets voor jou! Duik in een immersive show die onthult hoe Van Gogh inspiratie vond in de meesterwerken van Rembrandt.
Tijdens Oerol 2024 bezocht ik Voor ze Verdwijnen, een verrassende voorstelling van Het Houten Huis en Theater Stap. De voorstelling speelt zich af in een denkbeeldig natuurgebied, waar de ontdekking van een kolonie van een bijna uitgestorven mensensoort — de Homo Parvalis Punctuum, oftewel kabouters — het uitgangspunt vormt. Via de revolutionaire technieken van professor dr. h.c. R. Fedyk, zoals de ‘Parva Detector’, lijkt het mogelijk om deze fantasiewezen te observeren zonder dat ze je kunnen zien.
Tijdens Oerol 2024 zag ik Why Such a Strange Love, een betoverende musical van Orkater en De Nieuwkomers, met Jelle en Jessica in de hoofdrollen. Deze voorstelling speelt zich af in een verloren paradijs waar de personages Djek en Djill hun liefde proberen te begrijpen zonder de invloed van de buitenwereld. In een reeks van voortdurende metamorfoses verkennen ze zowel de betoverende als de monsterlijke kanten van elkaar, en worstelen ze met de vraag of echte liefde alleen kan bestaan in hun verbeelding.
Tijdens Oerol 2024 zag ik Bergen Verzetten, een aangrijpende voorstelling van Theater RAST en Ferhat Kaplan. Het stuk volgt twee hooggeplaatste compagnons die gedwongen worden om zelf drugs te verpakken, een taak die hen confronteert met herinneringen uit hun verleden. Dit werk, dat ze aan het begin van hun carrière vaak deden, roept diepgaande reflecties op over de onomkeerbare keuzes die ze maakten in hun carrière, liefde en familieleven.
Tijdens Oerol 2024 presenteerde Orkater / KONVOOI hun nieuwste muziektheatervoorstelling, High-Rise, gebaseerd op de dystopische jarenzeventigroman van J.G. Ballard. Na hun succesvolle bewerkingen van literatuurklassiekers zoals ILIAD en De meester en Margarita, hebben ze wederom een indrukwekkende prestatie geleverd. High-Rise is een muzikale, absurde en ontregelende ervaring die een angstvisioen schetst van de mens die wroegend probeert zichzelf te redden.
Op Oerol 2024 maakte S10 haar debuut in de theaterwereld met haar allereerste theatershow, Groeipijn. Deze muzikale voorstelling biedt een inkijkje in haar zoektocht naar veiligheid en zelfontdekking, waarbij de zangeres haar unieke stem en persoonlijke verhalen inzet om het publiek te raken.
Tijdens Oerol 2024 zag ik 'ZUAM', een voorstelling van The Futurists die zich profileerde als een meeslepende reis door een nog onontdekte wereld. Met een ambitieus concept waarin drie operazangers, een dove danser, elektronica en video samenkwamen, verkende de voorstelling de complexiteit van gebarentaal en de UrSprache — een proto-taal onderzocht door futuristische dichters en theatervisionairen zoals Antonin Artaud en Peter Brook.
Tijdens Oerol zag ik de voorstelling 'DEEP/END', gepresenteerd door De Dansers en Club Gewalt. Deze samenwerking tussen dans en muziek leek veelbelovend, maar de uitvoering miste helaas de beoogde cohesie. Club Gewalt, bekend om hun muzikale prestaties en eigenzinnig spel, en De Dansers, die uitblinken in beweging en choreografie, stonden op zichzelf sterk, maar hun samenwerking kwam niet volledig tot zijn recht.
Vanaf de eerste klanken van "Let It Go" vult de krachtige stem van Vajèn van den Bosch de zaal, terwijl Elsa haar innerlijke strijd en krachten tentoonspreidt. Haar vertolking van de gekwelde ijskoningin raakt diep, terwijl de levendige Anna met haar vastberadenheid het perfecte tegenwicht biedt en haar zus onvoorwaardelijk steunt in hun strijd tegen het duister.
'Ensemble, Ensemble 2' liet mij zien hoe krachtig en indrukwekkend musicals kunnen zijn, zelfs zonder de franje van grootschalige producties. Het is tijd dat Nederland meer ruimte maakt voor diversiteit en experiment in het musicalaanbod. Producenten, theaters en beleidsmakers moeten risico's durven nemen en nieuwe, minder bekende musicals een kans geven. Alleen zo kan de Nederlandse musicalcultuur groeien en bloeien. Als liefhebber van musicals hoop ik dat we in de toekomst kunnen genieten van een breder en rijker aanbod aan producties.
In de wereld van het theater brengt "Ver van je bed" vernieuwing met een satirische kijk op moderne uitdagingen, humor en nieuwe muziek. Het verhaal begint in het ouderlijk huis, waar Hannah en Pieter samenkomen met hun moeder Marjan. Hannah worstelt met het vinden van een koophuis en een relatie, terwijl Pieter zoekt naar een betaalbare woning voor hem en zijn baby, en hun moeder plotseling een nieuwe "lifecoach" heeft.
Ontdek Kirsten van Teijn's prijswinnende cabaretvoorstelling 'Jaloezie is een Bitch', een gedurfde reis door de wereld van polyamorie en onconventionele liefde. Ervaar de briljante vertelkunst, humor en emotionele diepgang, versterkt door een onvergetelijke muzikale leidraad. Een avond vol onthullingen, waar jaloezie centraal staat als emotionele kracht. Laat je meeslepen door Kirsten's meesterwerk dat lang na de voorstelling nog nazindert
Zet je schrap voor een opwindende duik in de wereld van 'Heartcore Kantoor', de nieuwste theatervoorstelling van het Amsterdamse danscollectief MAN || CO. Deze bruisende creatie biedt niet alleen een verfijnde mix van beweging en expressie, maar fungeert tevens als een poëtisch verzet tegen de absurde wetten van een macho kantoorcultuur.
A World in Common verkent het dynamische landschap van fotografie op het Afrikaanse continent van vandaag. 22 kunstenaars van verschillende generaties en uit verschillende regio’s komen samen. Zij onderzoeken hoe fotografie en film hen in staat stelt de erfenis van het verleden te onderzoeken en zich een gezamenlijke toekomst vol mogelijkheden voor te stellen.
Ontdek de betovering van Maastricht tijdens de Museumnacht van 19 april! Als cultuurjournalist ben ik uitgenodigd om de stad te verkennen in het magische schijnsel van kunst en geschiedenis. Van betoverende exposities tot een stadswandeling en culinaire hoogstandjes, beleef het weekend met mij en ontdek de culturele schatten van Maastricht!
De titel van de nieuwe voorstelling is De Grote Vloed. Dat maakte Zummerbühne vandaag bekend bij speellocatie Oosterwijtwerd. Een dorpje vlakbij Appingedam en Loppersum. De voorstelling gaat over de kracht van water, liefde, en opstand. Met livemuziek door een groots orkest en koor. De Grote Vloed speelt van 14 augustus tot en met 8 september 2024 en is de derde productie van Zummerbühne, na de succesvolle muziektheatervoorstellingen Hollands Hoop in 2022 en Ripperda in 2023.
Het Ballet Frida Kahlo van het Nationale Ballet is een betoverende en kleurrijke reis door het leven van de iconische kunstenaar, Frida Kahlo. Geregisseerd door Annabelle Lopez Ochoa, met muziek van Peter Salem en prachtige kostuums van Dieuweke van Reij, biedt dit ballet niet alleen visueel spektakel maar ook een diepgaande viering van Kahlo's kunst.
"ROSE Stories presenteert 233 ℃, een intrigerende mozaïekvoorstelling over de uitdagingen van samenleven, verbinding en de zoektocht naar geluk. In het hart van het verhaal staat Jason, een 31-jarige man die worstelt met psychosen en recentelijk bij zijn moeder Naomi is ingetrokken. Hoewel het thema en de intentie van de voorstelling bewonderenswaardig zijn, kon ik persoonlijk niet volledig opgaan in 233 ℃.
Jesus Christ Superstar, onder de regie van Ivo van Hove, is een eigentijdse en krachtige voorstelling die het publiek ongetwijfeld zal raken. De productie hanteert het motto 'less is more' met succes, waarbij goed gekozen hoofdrolspelers en een krachtig ensemble het verhaal vertellen met enerverende zang, dans en spel.
De Gemeenschap's "Oh Happy Days" belooft diepgang met een relipopgroep, maar de uitvoering in het Bellevue theater viel tegen. Ondanks intrigerende thematiek ontbrak tempo en regie, waardoor de boodschap verloren ging. Acteurs deden hun best, maar samenwerking en afstemming misten.
Unbreakable door de Soweto Skeleton Movers is een energieke voorstelling waarin razendsnelle Pantsula-dans en 'bone breaking' worden gecombineerd met meeslepende visuals. Hoewel de boodschap soms iets krachtiger mag, imponeren de dansers met hun virtuositeit en de mix van krachtige beats en indrukwekkende choreografie.